Tidig väckning för att vi skulle hinna både turista i Istanbul och resa långt ända fram till Dardanellerna och där över till Asien.
I Istanbul passerade vi järnvägsstationen, som var ändhållplatsen för Orient Express; tåget som beskrivs i Agatha Christies spännande bok. Sedan var det kyrkornas/moskéernas tur. Blå moskén är känd för sina väggdekorationer i blått kakel, som har gett namnet åt hela mosken. Dess officiella namn är dock Sultan Ahmed-moskén enligt sultanen som lät bygga moskét i början av 1600-talet.
 |
Blå moskén |
 |
Mosaiker i Blå moskén |
 |
Hagia Sofia |
Hagia Sofia
Mitt emot Blå moskén ligger Hagia Sofia (den heliga vishetens kyrka). Kyrkan, som byggdes på 5 år (1532-1537), är den bysantinska arkitekturens mästerverk med sin väldiga centralkupol och pelare som stöder kupolen. Kejsar Justinianus, som lät bygga kyrkan, var ingen anspråkslös man. När kyrkan var färdig lät han föreviga sina ord i kyrkan:"Salomon, jag har överträffat dig." (Salomon var ju den judiska kungen, som lät bygga templet i Jerusalem.) Den kristna kyrkan byggdes om till moske efter1453 då osmanerna intog staden. Alla kristna symboler och fresker målades över med en speciell limfärg. Freskerna restaurerades kort efter att moskét gjordes om till ett musem på 1930-talet.
Hagia Sofia har har sedan 1500-talet legat som förebild för stora moskéer runt om i världen. Blåmoskén som ligger mittemot Hagia Sofia är nästan identisk med den men i lite mindre skala.
 |
Hagia Sofia blev en moské och sedan ett useum |
Chora
En medeltida klosterkyrka med världsberömda mosaiker och målningar med motiv från nya testamentet; bl.a. Marias liv var i detalj beskrivet. Mosaikerna var helt fantastiska.
 |
en av mosaikerna i kyrkan |
Basilica cisternen
Under den romerska tiden var Bysantion (dagens Istanbul) en storstad med enormt behov av vatten. De romerska ingenjörerna byggde ett sinnrikt vattensystem med både akvedukter och stora underjordiska vattencisterner. Den allra vackraste av dessa cisterner är Basilikacisternen med sina 336 höga pelare. Cisternen rymde 80 miljoner liter vatten. Idag är den i stort sett tömd på vatten och det har byggts gångar mellan pelarna. Det var en magisk upplevelse att besöka cisternen där pelarna är trolskt upplysta.
 |
Den stämningsfulla interiören i cisternen |
Efter att vi lämnat Istanbul bakom oss var vi fyra timmar senare framme vid Dardanellerna, som är det smala sundet mellan Medelhavet och Marmarasjön. Busschauffören hann knappt dra i handbromsen då färjan redan lade ut för att ca en halv timme senare vara framme på den asiatiska sidan av Dardanellerna. Så var vi inne i Chanakkale, där vi skulle övernatta i Buyuk Truva Hotel (ett av de enklare hotellen under vår färd). Lite mat och sedan stupade vi i säng efter en lång men oerhört intressant dag.
 |
Buyuk Truva Hotel |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar